|
SROVNÁVACÍ
DOPRAVNÍ PRŮZKUM
Poznámka:
Ve Francii bylo provedeno srovnání místních dopravních podniků za rok 2001.
Paříž (RATP) nebyla pro svou výjimečnost do průzkumu zařazena. Závěrečné
hodnocení bylo provedeno pro 23 dopravních podniků, 2 podniky nebyly do
závěrečného hodnocení zahrnuty (nedostatečný počet odpovědí). Hodnocení
vycházelo ze součtu umístění v jednotlivých oblastech (v každé oblasti
bylo počítáno za nejlepší umístění 25 bodů, za nejhorší 1 bod, čili čím
vyšší součet, tím lepší hodnocení). Neklasifikovány byly dopravní podniky,
které na danou otázku neodpověděly.
Hodnocené
oblasti:
A. Celková
nabídka dopravy
1. Nabídka
(km/obyvatele) - celkové ujeté vozokm za rok lomeno počtem obyvatel na
území obsluhovaném MHD.
2. Hustota
sítě (km linek/km2)- kvalita plošné obsluhy vyjádřená počtem
kilometrů linek MHD k ploše obsluhovaného území.
3. Kapacita
(místokm/obyvatele) - počet nabízených místokilometrů lomeno počtem obyvatel
na území obsluhovaném MHD. |
B. Využití
1. Mobilita
– Hybnost (jízd/rok/obyvatel) - počet jízd každým obyvatelem obsluhovaného
území za rok.
2. Stupeň
využití (cestujících/km) - celkový počet cestujících lomeno celkový počtem
ujetých vozokm. |
C. Kvalita nabídky
1. Frekvence
(km/km2) - počet ujetých vozokilometrů na km2 obsluhovaného
území.
2. Cestovní
rychlost (km/hod).
3. Průměrné
stáří autobusového parku (v letech).
4. Alternativní
autobusy (v %) - poměr autobusů poháněných zemním plynem nebo propan-butanem,
emulzní naftou, elektřinou nebo vybavených filtry částic na celkovém vozovém
parku autobusů. |
D. Rovnoměrnost
dopravy
1. Nabídka
o víkendu - v % z nabídky ve všední dny.
2. Nabídka
večer a v noci (po 21 hod.) - v % z nabídky ve všední dny.
3. Rozsah
provozu - časový interval mezi prvním a posledním spojem, tj. doba, po
kterou MHD jezdí.
4. Pokrytí
prostoru - poměr mezi počtem obyvatel na území obsluhovaném MHD a celkovým
počtem obyvatel aglomerace. |
E. Tarify
1. Cena jednotlivé
jízdenky.
2. Cena bločku
jízdenek (10 jízdenek).
3. Cena měsíčního
předplatného. |
F. Investice a
dotace
1. Míra investic
na obyvatele - celkové investice do MHD (z prostředků měst a dopravců)
lomeno počtem obyvatel obsluhovaného území.
2. Dotace
a tarifní vyrovnání na obyvatele - finanční pomoc organizační autority
(města) dopravci, celkové dotace lomeno počtem obyvatel obsluhovaného území.
3. Doprava
zdarma (v %) - procentní podíl těch, kteří mají nárok na bezplatnou přepravu
(důchodci, nezaměstnaní, vojáci) z celkového počtu cestujících. |
G. Dopravní politika
1. Vyhrazené
jízdní pruhy (v %) - procentní podíl pruhů vyhrazených pouze pro MHD z
celkové délky dopravní sítě.
2. P + R (míst)
- počet míst na parkovištích P + R.
3. Cyklistické
stezky (km) - délka vyhrazených cyklistických stezek. |
H. Bezpečnost
1. Napadení
provozního personálu (počet/milion ujetých vozokm) - počet fyzických nebo
slovních napadení provozního personálu na milion ujetých vozokm.
2. Napadení
cestujících (počet/milion cestujících) - počet fyzických napadení cestujících
na milion přepravených osob.
3. Procento
„černých“ pasažérů (v %) - reálné procento cestujících bez platné jízdenky. |
I. Přístupnost
1. Nízkopodlažní
autobusy a tramvaje (v %) - procentní podíl nízkopodlažních vozidel povrchové
dopravy na celkovém vozovém parku.
2. Hlasové
informace (v %) - podíl vozidel s hlasovými informacemi o příští zastávce.
3. Zvláštní
služby pro osoby se sníženou pohyblivostí (uživatelů) - počet osob, které
za rok využily zvláštní nabídku služeb pro tělesně postižené. |
|