|
NÁVRH
HLAVNÍCH ZÁSAD DÍLČÍ DOPRAVNÍ POLITIKY S PŮSOBNOSTÍ NA MHD VE MĚSTĚ ŽĎÁR
NAD SÁZAVOU
ÚVOD
Přeprava osob, materiálu, informací
je podmínkou i projevem existence civilizace. Množství přepravovaných osob,
materiálu, informací pak vypovídá o dosažené civilizační úrovni.
Nabízející se přímá úměra mezi stoupajícím objemem přepravy a úrovní civilizace
v zásadě platí, především však díky zvyšujícímu se podílu přepravovaných
informací. Při přepravě osob a materiálu může naopak klesající úroveň dopravního
zatížení svědčit o rostoucí civilizační úrovni. Zejména při přepravě osob
totiž dochází často ke zbytečnému přemísťování neefektivních dopravních
prostředků – osobních automobilů. Dopravní politika měst, regionů i státu
musí vytvářet příznivé podmínky pro stálý pokles zbytečného dopravního
zatížení.
MĚSTSKÁ HROMADNÁ DOPRAVA
Městská hromadná doprava (MHD) jako
významná složka dopravního systému města představuje rozhodující úlohu
při zajišťování dopravní obslužnosti jednotlivých městských částí. Využívání,
podpora a rozvoj MHD současně vede k naplňování zásad ekologických a socioekonomických
požadavků moderní společnosti.
Trasování jednotlivých linek městské
hromadné dopravy města ve Žďáru nad Sázavou v současné době respektuje
radiální uspořádání komunikačního systému města a v mnoha případech odpovídá
současným požadavkům na přepravu. Jednotlivé trasy linek jsou dnes vedeny
jako paprskovité či okružní z prostoru sloučeného uzlu hromadné dopravy
na Autobusovém nádraží. Ve zcela naprosté většině svých tras využívá městská
hromadná doprava v dané lokalitě dopravně nejvýznamnější komunikace společně
s dopravou individuální.
Současný systém městské hromadné
dopravy ve Žďáru nad Sázavou představuje celkem 9 autobusových linek s
celkovým počtem do 0,1 milionu přepravených cestujících měsíčně. Na území
města tak MHD zajišťuje dopravní dostupnost jednotlivých městských částí
(Žďár 1 - Žďár 8), přičemž zbývající čtyři přidružené obce (Veselíčko,
Mělkovice, Stržanov, Radonín) nejsou obsluhovány.
Z výše uvedeného je zřejmé, že současný
stav nevyvolává potřebu zcela zásadní změny (reengineeringu) v trasování
stávajících linek městské hromadné dopravy, při úpravách je možné částečně
vyjít ze současného stavu. V souvislosti se změnou způsobu odbavování (především
pravidelných) cestujících v hromadné dopravě s využitím čipových karet a bankovních karet
se ale nabízí vytvoření integrovaného systému hromadné dopravy (ISHD) pro
spoje linek zajišťovaných dopravcem ZDAR a.s. Eventuální změny v trasování
linek městské hromadné dopravy budou potom reagovat na aktuální situaci.
ZÁSADY A ÚKOLY V OBLASTI MĚSTSKÉ
HROMADNÉ DOPRAVY
- po vypracování komplexního dopravního
generelu města uvést systém MHD ve Žďáru nad Sázavou do souladu s ním
- vytvářet předpoklady pro zvyšování
nabídky kvalitní městské hromadné dopravy zejména ve středu města a pro
spojení se sloučeným uzlem hromadné dopravy na Autobusovém nádraží s cílem
maximálního snížení podílu individuální automobilové dopravy v těchto lokalitách
- zvyšování nabídky služeb MHD podmínit
zvýšením objemu dotací ze strany rozpočtu města (změna financování MHD
z rozpočtu města)
- podporovat a současně prověřovat
opatření k zajištění přímé a nepřímé preference MHD
- zvýšení bezpečnosti při cestování
MHD; uvést všechny náležitosti systému MHD do souladu s legislativou a
státními normami (označníky, provedení a značení zastávek apod.)
- dodržet periodičnost tras
spojů jednotlivých linek spolu s návazností na periodickou železniční osobní
dopravu
- zvýšit četnost obslužnosti zastávky
Zelená hora, hřbitov
- zajistit dostatečný rozsah obslužnosti všech lokalit města, včetně sídliště Klafar
- rozšířit vedení linek MHD i na jiné nebo nové komunikace (např. hráz Göttlerova rybníka)
- obecné zvýšení plošného pokrytí
území města MHD a snížení docházkové vzdálenosti na zastávky
- zvýšit podíl nízkopodlažních vozidel
pro MHD, modernizace vozidel, zcela vyloučit i mimořádné nasazování vozidel
dálkového provedení na linkách MHD
- zvýšit podíl a kvalitu poskytovaných
informací světelnými panely vozidel, využívat akustické informace ve vozidlech
- zvýšení kvality přepravních služeb
a zlepšení kultury cestování zavedením doplňkových služeb (např. bezplatné
Wi-Fi připojení)
- zpravidelnit trasování spojů co
největšího počtu linek s nasazováním po celý den ve všech dnech týdne,
případná úprava linkového vedení MHD
- prověřit možnost zavedení nočního
provozu, například po dohodě se smluvní taxislužbou
- prověřit možnost zapojení služby Seniortaxi do MHD
- podporovat informovanost veřejnosti
o možnostech MHD ve Žďáru nad Sázavou a zlepšovat tak image veřejné dopravy
jako takové uplatněním zásad public relations a public affairs (včetně
upřednostňování ekologických požadavků na MHD)
- podporovat zavádění prvků telematiky do MHD (preference na křižovatkách se světelným signalizačním zařízením, tzv. inteligentní označníky, apod.) |
INTEGRACE SLOŽEK HROMADNÉ DOPRAVY
Dopravní obslužnost města a její propojení
s ostatními systémy veřejné dopravy je základním nástrojem k realizaci
záměrů města v zajištění mobility jeho obyvatel. Nárůst individuální dopravy
v posledních letech, i potřeba lidí cestovat například za zaměstnáním či
studiem na větší vzdálenosti, vyvolávají nutnost zkvalitnění veřejné osobní
dopravy. Podmínkou zajištění optimální dopravní obslužnosti města a regionu
je tak vzájemná koordinace jednotlivých složek hromadné dopravy v integrovaném
systému hromadné dopravy (ISHD), který ve svém důsledku přinese celou
řadu pozitivních efektů, zejména snížení podílu individuální automobilové
dopravy na celkovém objemu dopravy ve městě. Integrovaný dopravní systém
představuje novou, perspektivní formu uspořádání hromadné dopravy. Z pohledu
cestujících znamená zavedení ISHD zkrácení doby přepravy se současným poklesem
ceny, zvýšení pohodlí, zkvalitnění informačního systému a celkové zlepšení
souvisejících služeb. Optimální fungování ISHD celkově zvýší atraktivitu
a nabídku hromadné dopravy pro veřejnost a umožní efektivní využití vynaložených
finančních prostředků.
Fungující ISHD je podmíněn využíváním,
harmonizací a komplexní koordinací co nejvíce druhů veřejné (zde veřejné linkové
dopravy, městské hromadné dopravy) se současným zapojením dopravy individuální
(např. v systému P+R, což v případě města Žďáru může představovat pouze
přestup mezi individuální automobilovou dopravou a dopravou železniční
osobní v lokalitě u železniční stanice).
Jedním ze základních předpokladů
pro optimalizaci systému je vzájemná spolupráce mezi dopravcem (dopravci),
organizátorem ISHD, příslušnými úřady (nejen) komunální úrovně a občanskou
sférou tak, aby společné sjednocovací prvky aktivně spolupůsobily (např.
společné využívání dotační politiky státu, legislativa, společné informační
systémy, jízdní řády, doklady).
Pro účely koordinace vazeb mezi
jednotlivými druhy veřejné dopravy v rámci navrhovaného ISHD musí být zřízena
instituce organizátora hromadné dopravy se sídlem ve Žďáru nad Sázavou.
V případě, že do ISHD budou zahrnuty spoje linek MHD a veřejné linkové
dopravy dopravce ZDAR a.s., nabízí se možnost prozatímního zajištění činnosti
této instituce dopravcem.
Samostatnou kapitolou by potom bylo zaintegrování MHD Žďár nad Sázavou do Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje, což by bylo jednoznačným přínosem.
ZÁSADY A ÚKOLY INTEGRACE
HROMADNÉ DOPRAVY
- aplikovat výsledky komplexního dopravního
generelu města
- vylepšení jednotného tarifního
systému (čipové/bankovní karty) a jednotného informačního systému, úprava tarifního
uspořádání
- etapizace při zavádění integrovaného
systému
- lepší koordinace a další optimalizace
obou druhů veřejné dopravy (veřejná linková doprava a MHD) vytvořením
komplexních, provozně, ekonomicky a časoprostorově lépe provázaných systémů
- odpovídající technické a technologické
vybavení nástupních a přestupních uzlů a zastávek systému, co nejvíce bezbariérové
řešení
- modernizace a zvyšování parametrů
MHD zaváděním moderních způsobů odbavování cestujících bez rozporu
s celkovým způsobem odbavování pro ISHD
- další obnova a modernizace vozidlového
parku MHD s preferencí nízkopodlažních vozidel, optimalizace využití vozidel
- viz zákon č. 194/2010 Sb.
- aktuální informace veřejnosti
o nabídce veřejné dopravy; zavádění moderních informačních systémů
- trvale sledování a vyhodnocování
přepravně ekonomických údajů, využívání získaných údajů pro dynamické a
efektivní uspokojování přepravních potřeb obyvatel v čase a prostoru
- podpora integrace MHD Žďár nad Sázavou do Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje
|
ZÁVĚR
Základním principem této dílčí dopravní
politiky s působností na MHD ve Žďáru nad Sázavou je nikoli pouze přizpůsobování
města nárůstu individuální automobilové dopravy, ale systematická podpora
hromadné dopravy s menšími nároky na životní prostředí. Musí být vytvořeny
takové podmínky pro obslužnost města, aby rozhodující část nároků
na přepravu osob mohla být uspokojena hromadnou dopravou. Individuální
automobilovou dopravu je v centru města naopak nutno účinně regulovat.
V přepravě nákladů lze v centru města připustit pouze nezbytnou dopravu
zásobovací.
Je nutné zajistit optimální konfiguraci
sítě městských komunikací v návaznosti na nadřazený komunikační systém
s jasným funkčním zařazením, rozvoj a rekonstrukce je nezbytné řešit s
důrazem na ekologické a městské řešení s funkčními parametry zajišťujícími
ekonomii řešením (viz tzv. Velký obchvat).
Je nutné přistoupit k různým formám
regulace dopravy s důrazem na zklidnění individuální dopravy gradující
směrem k centru a sloučenému přestupnímu uzlu hromadné dopravy na Autobusovém
nádraží, včetně vymezení tras nákladní dopravy. Při řešení je nutné uplatnit
prostorově diferencovaný přístup s ohledem na význam a funkce území se
zřetelem na omezení negativních dopadů individuální automobilové dopravy
na životní prostředí.
Z hlediska hromadné dopravy je nutno
pro obslužnost města Žďár nad Sázavou vytvářet takové podmínky, aby hromadná
doprava uspokojila rozhodující část nároků na přepravu osob. V zásadě je
nutné při řešení hromadné dopravy vycházet z maximální podpory/preference
hromadné dopravy (s důrazem na vzájemnou integraci) s cílem zajistit udržení
co největšího podílu hromadné dopravy především v pravidelné dopravě, zajistit
její kvalitu a vytvořit tak nabídku, která bude schopna konkurovat narůstající
individuální dopravě. Dosažení vysokého podílu hromadné dopravy v celkové
dělbě dopravní práce je významným regulačním prvkem proti zvyšujícímu se
objemu individuální automobilové dopravy. V této souvislosti je třeba zpracovat
konkrétní principy integrovaného systému hromadné dopravy (ISHD) v rámci
městské aglomerace.
Dílčí dopravní politiku města Žďár
nad Sázavou s důrazem na MHD lze ve stručnosti soustředit do těchto
bodů:
- zavedení periodického provozu
na co nejvíce linkách MHD, snížit počet linek
- v systému MHD aplikovat doporučení
na rozšíření a zkvalitnění přepravních služeb
- podpora systému MHD ve městě
Žďár nad Sázavou všemi zúčastněnými stranami
- preference ekologicky šetrných
typů dopravy, tj. MHD a jiné hromadné dopravy
- optimální konfigurace sítě
městských komunikací s kvalitním připojením na nadřazený komunikační
systém
- regulace dopravy gradující
k centru, ke sloučenému přestupnímu uzlu na Autobusovém nádraží a k obytným
zónám
- hledat a v praxi aktivně prosazovat
prostorově a ekologicky přijatelná řešení
|