1. |
Pěší přístup ke stanici osobní dopravy
nejméně ze dvou protichůdných stran kolejiště nebo silniční komunikace
podchodem, nadchodem nebo bezpečně vybaveným přechodem. |
2. |
Označení budovy nebo vstupu do stanice
osobní dopravy čitelným mezinárodním grafickým symbolem (norma ISO 7001). |
3. |
Nezavádějící informaci o stupni
komfortu dopravního prostředku, do kterého mu je prodávána jízdenka a jeho
základní charakteristice. |
4. |
Takové řešení nástupišť do dopravních
prostředků, která mu umožní bez pomoci druhých nastoupit i vystoupit i
při omezené vlastní pohyblivosti1 nemocí nebo stářím v jakékoliv
zastávce provozovaných spojů. |
5. |
Takové řešení pěší komunikace (tj.
schodišť) ve stanicích a zastávkách (s výjimkou nastupování nebo vystupování
z dopravního prostředku), které mu umožní kontinuálně táhnout zavazadlo
na pojízdném kolečkovém zařízení. |
6. |
Užití hygienického zařízení v každé
stanici (nikoli na zastávkách) po celou dobu jejího provozu. |
7. |
Uschování zavazadel proti vydanému
potvrzení coby placenou službu s tržním tarifem a to po celou dobu provozu
stanice (s výjimkou zastávek neobsazených žádným personálem, kde je možné
užít automatické boxy). |
8. |
Pobyt v prostorově úsporné mezináboženské
svatyni ve stanicích. |
9. |
Užití částí stanice komfortem adekvátních
zakoupenému typu jízdenky. |
10. |
Zakoupení jízdenky buď na každé
zastávce z prodejního automatu nebo přímo v dopravním prostředku od průvodčího
nebo z prodejního automatu.2 |
11. |
Průběžnou informaci během jízdy
o její trase prostřednictvím audiovizuáního hlášení nebo vylepené mapy
a jízdního řádu přímo v dopravním prostředku. |
12. |
Včasné sdělení odchylek od jízdního
řádu během přepravy a jejich příčin. |
13. |
Čitelné označení stanic a zastávek
viditelné z polohy cestujících již při vjezdu a osvětlení tohoto označení
mimo denní dobu nebo plnohodnotnou náhradu této informace hlášením uvnitř
dopravního prostředku. |
14. |
Úplnou ochranu proti nevyžádané
reklamě během pobytu v dopravním prostředku. |
15. |
Provozuje-li dopravce linku v prostředí
s výskytem sociálně nepřizpůsobivých cestujících, má běžný cestující právo
na volbu míst v dopravím prostředku nebo ve stanici se zaručeným kulturním
režimem (hlučnost apod.). |
16. |
Takový přepravní řád a jeho kontrolu
ze stranu dopravce, které vyloučí jeho poškozování opilými, jinak agresivními
a nakažlivě nemocnými cestujícími, přepravovanými živočichy nebo nezletilými
osobami. |
17. |
Nastavení teploty v dopravním prostředku
v ergonomickém rozmezí respektujícím fyzicky méně odolné typy lidí. |
18. |
Cestující má během jízdy právo nebýt
obtěžován ostrým proudem vzduchu z oken nebo klimatizace. |
19. |
Cestující má právo po setmění užít
sklápěcí polohy sedadel umožňující spánek.3 |
20. |
Osvětlení (po setmění) umožňující
nezbytnou aktivitu. |
21. |
Osvětlení umožňující čtení po setmění
s výjimkou doby nočního klidu od 22 hodin do 06 hodin.4 |
22. |
Hladinu osvětlení sníženou na bezpečnostní
minimum v době nočního klidu od 22 hodin do 06 hodin. |
23. |
Cestující má právo nebýt obtěžován
během jízdy jakoukoliv zvukovou reprodukcí s výjimkou hlášení průvodčích. |
24. |
Cestující má právo setrvat v dopravním
prostředku s výjimkou technických závad dopravního prostředku po celou
dobu přepravy. |
25. |
Zaručení spolehlivě bezpečného režimu
odkládání zavazadel do samostatných prostor. |
26. |
Cestující má právo během jízdy k
užití hygienického zařízení v dopravním prostředku nebo k pravidelným zastávkám
v hodinovém intervalu či na požádání umožňujícím užití hygienického zařízení
mimo dopravní prostředek. |
27. |
Důslednou ochranu před tabákovými
toxikomany od vstupu do stanice až po její opuštění. |
28. |
Umístění informací o hodině poslední
desinfekce veřejného hygienického zařízení a výsledku poslední hygienické
kontroly tohoto zařízení. |
29. |
Nesplní-li dopravce jakoukoliv podmínku
daného stupně komfortu, má cestující právo na vrácení rozdílu jízdného
mezi danými třídami. |
30. |
Systém finančního odškodnění v rámci
ceny jízdného při stanovené délce zpoždění. |
31. |
Cestující má právo sdělovat své
stížnosti ústně všem pracovníkům dopravní společnosti určeným ke styku
s cestujícími. |
32. |
Přímé zjištění identifikačního čísla
pracovníků dopravní společnosti, kteří jsou určeni styku s cestujícími. |
33. |
Umístění všech laikovi
srozumitelných přesných informací zajišťujících jeho bezpečnost během dopravy5
uvnitř dopravních prostředků i na zastávkách a ve stanicích. |